Ongekende Schoonheid

Het Museum Catharijneconvent staat bij de jongeren onder ons niet bekend als één van de hotspots van Utrecht. Verbazingwekkend eigenlijk, omdat we allemaal wel een museum binnenglippen als we in het buitenland zijn. Liefst vol met ongekende schoonheid van heel lang geleden om zo de ziel van de cultuur op te snuiven.

Het komt van twee kanten denk ik: het is bijvoorbeeld vrij onmogelijk om via sociale media op de hoogte gehouden te worden van komende exposities. De nieuwsbrief is ook niet te ontvangen zonder dat je eerst vrienden wordt. De marketing lijkt zich met succes via een old fashioned way op een ouder publiek te richten. Ik was er twee keer de afgelopen week en ik was beide keren de jongste. En dat terwijl ik echt de jongste niet meer ben. Bomvol was het trouwens. Dat wel. En terecht.

Naast de vaste collectie met die zorg tentoongesteld is in prachtige zalen is er momenteel een expositie die met recht de titel’Ongekende Schoonheid’ heeft.
Vier musea uit Macedonië hebben kunstvoorwerpen uit hun collecties beschikbaar gesteld. Ruim 50 waardevolle iconen, aangevuld met lithurgische voorwerpen en archeologische vondsten zijn drie maanden in Utrecht te zien. Saillant detail in deze tijd van revoluties: Macedonië is dit jaar 20 jaar onafhankelijk. Ook al mooi.
Voordat ik deze expositie bezocht wist ik eigenlijk niet zo veel van iconen. Is niet nodig. Het handige gidsje en de duidelijke uitleg leidt je als vanzelf langs de kunstschatten. Als je van diepe warme kleuren houd zit je helemaal goed. Met name het blauw is van een puurheid die je zelden ziet. En dan te bedenken dat dit allemaal stamt uit de 14e eeuw.

Ondertussen weet ik iets meer: De vervaardiging van een icoon wordt als een religieuze handeling beschouwd. Van de iconenschilder werd verwacht dat hij voorafgaand aan zijn schilderwerk bij zijn biechtvader te rade gaat, en doet wat deze hem oplegt. Mogelijk brengt hij een tijd van diepe bezinning door, waarin hij vast en religieuze teksten over zijn gekozen onderwerp bestudeert.
Volgens de traditie wordt voor het schilderen van ikonen alleen gebruik gemaakt van natuurlijke materialen: hout, krijt, lijm, hars en tempera (verf, bestaande uit eidooier, water en pigmenten van minerale oorsprong) en eventueel bladgoud. Deze toewijding is terug te zien. Sereen. Dat is het juiste woord. Ik ben er erg van onder de indruk.

Verder geleerd, dat ze blijkbaar in de 14e eeuw al lang wisten dat zielen moeten gered worden: Zie: Icoon 6 Moeder Gods Hodegetria Psychosostria- Redster van de zielen. Dus zo zie je maar van de geschiedeinis kunnen we nog wat leren.
Van de toekomst kunnen we dan hopelijk verwachten dat dit museum zich wat meer gaat profileren. Het zou jammer zijn als de schoonheid van het Catharijneconvent bij het grote publiek ongekend blijft. Ik zal in ieder geval een van de eersten zijn om vrienden op facebook te worden om zo van alle ins en outs op de hoogte te blijven. Tot die tijd, voor actuele informatie www.catharijneconvent.nl.
 

Van 9 februari tot 11 mei 2011
Ongekende Schoonheid
Catharijneconvent
Lange Nieuwstraat 38
3512 PH Utrecht